|
Tran z dorsza może zapobiegać depresji |
|
|
Redaktor: Administrator
|
|
17.03.2008. |
Łyżeczka tranu z dorsza dziennie może zapobiegać depresji - twierdzą norwescy naukowcy, których praca ukazała się na łamach "Journal of Affective Disorders".
Naukowcy z Uniwersytetu w Bergen przeprowadzili badania w grupie niemal 22 tys. osób powyżej 40 roku życia. Podczas badań zebrano dane na temat różnych czynników wpływających na ryzyko depresji, jak wiek, płeć, palenie, picie kawy i alkoholu, wykształcenie i aktywność fizyczna.
Jak zaobserwowali badacze, ochotnicy, którzy regularnie przyjmowali tran byli o 30 proc. mniej podatni na depresję niż ci, którzy tranu nie przyjmowali. Im dłużej był podawany tran, tym mniejsze było zagrożenie depresją. Ogółem, w grupie stosującej tran odsetek cierpiących na depresję wynosił 2,5 proc., w porównaniu z 3,8 proc. w grupie kontrolnej.
Niektórzy z komentujących pracę specjalistów zwracają uwagę, że lepsze samopoczucie pacjentów pijących tran może wynikać z jego korzystnego wpływu na układ krążenia, a nie z bezpośredniego antydepresyjnego działania. Krytycy tych badań podkreślają też, że ich autorzy nie wzięli pod uwagę różnic w zamożności pacjentów - uważa się, że bogaci mają mniej powodów do zmartwień.
Tran obfituje w kwasy tłuszczowe omega-3 o wielostronnie korzystnym działaniu na zdrowie. Wcześniejsze badania innych naukowców wskazywały między innymi, że kwasy te poprawiają rozwój mózgu u dzieci, pozytywnie wpływają na pracę układu krążenia - np. zmniejszają ryzyko udaru mózgu i zawału serca oraz mogą obniżać ryzyko nowotworów. 13.6.Warszawa(PAP) |
|
Zmieniony ( 17.03.2008. )
|